Under större delen av mitt yrkesliv har mitt fokus legat på klassrummet. Det är där jag har undervisat, utvecklat undervisning tillsammans med kollegor och försökt bidra till att göra skolan lite bättre för eleverna. När jag fick frågan om att bli ledamot i Lärarstiftelsens styrelse öppnades en möjlighet att bidra till skolans utveckling från ett annat perspektiv.

Lärarstiftelsen arbetar för att stärka läraryrket och skapa möjligheter för lärare att utvecklas professionellt. Genom stipendier, projekt och olika former av stöd vill stiftelsen uppmuntra initiativ som bidrar till bättre undervisning och ett starkare professionellt samtal. Det är ett arbete som ligger nära sådant som engagerat mig under lång tid.

Att sitta i en styrelse skiljer sig på många sätt från lärarvardagen. I klassrummet handlar arbetet ofta om snabba beslut och direkta möten med elever. Styrelsearbete kräver i stället ett längre perspektiv. Frågorna handlar om hur resurser ska användas, vilka satsningar som ska prioriteras och hur verksamheten kan utvecklas över tid. Det innebär också att väga olika perspektiv mot varandra och försöka fatta beslut som håller på lång sikt.

För mig har uppdraget varit en möjlighet att få en djupare förståelse för hur organisationer fungerar och hur idéer kan omsättas i konkret verksamhet. Samtidigt har det varit viktigt att ta med sig erfarenheterna från skolan in i styrelserummet. Jag tror att lärare behöver finnas representerade i sammanhang där beslut fattas om professionens utveckling.

En sak som gjort särskilt intryck på mig är att få ta del av de många initiativ som lärare runt om i landet driver. Oavsett om det handlar om undervisningsutveckling, internationella projekt eller nya sätt att organisera lärande finns det en stor kreativitet och vilja att göra skillnad. Att få vara med och stödja sådana initiativ är både inspirerande och lärorikt.

Jag ser inte uppdraget som något som står vid sidan av mitt arbete som lärare. Tvärtom finns det en tydlig koppling mellan de båda rollerna. Erfarenheterna från klassrummet hjälper mig i styrelsearbetet, samtidigt som de perspektiv jag får genom stiftelsen ger nya idéer och insikter tillbaka till skolan.

I grunden handlar uppdraget om samma sak som mycket annat jag engagerat mig i genom åren: att bidra till att lärare får bättre förutsättningar att utveckla sin undervisning och att elever får möta en så bra skola som möjligt. Det är ett arbete som sker långt från klassrummets vardag, men som ytterst har samma mål.