Jag är 39, 190.4, lärare, frågvis, skolbloggare, göteborgare, nördig, positiv, legitimerad, träningsfreak, rymdnörd, podcastare, CISVare och något mer.

Jag heter Jacob Möllstam och arbetar som lärare på Kvibergsskolan i Göteborg, där jag undervisar i naturorienterande ämnen, teknik och matematik på mellanstadiet. Jag brinner för att göra lärandet begripligt, engagerande och relevant för eleverna – oavsett om det handlar om att utforska kolets kretslopp, bygga tekniska system eller förstå hur matematiska koncept fungerar. Utöver undervisningen är jag engagerad i skolutveckling, kollegialt lärande och digitalt skapande. Jag arbetar gärna med att utveckla kreativa undervisningsprojekt som kombinerar vetenskapligt innehåll, berättande och teknik – från digitala julkalendrar och VR-upplevelser till spel och klassrumsaktiviteter som väcker nyfikenhet.

I femton år har jag arbetat med skolutveckling inom digitalisering vid sidan om min undervisning. Det har lett mig till olika projekt på nationell nivå såväl som på huvudmannanivå, bland annat som utvecklingsledare med ansvar för att stötta andra lärare i att utveckla undervisning i linje med skolans nationella digitaliseringsstrategi. På Kvibergsskolan får jag möjlighet att kombinera både undervisning och utveckling. Jag driver också podden Skolsverige tillsammans med Karin Berg, där vi diskuterar aktuella frågor inom svensk skola ur lärarens perspektiv. Genom både undervisning och podd vill jag bidra till ett professionellt samtal om skolan som bygger på erfarenhet, forskning och engagemang.

Dessutom har jag ett antal sidoprojekt och intressen som har flera skärningspunkter med mitt arbete. Hör av dig så kan jag berätta mer.

När jag inte står i klassrummet arbetar jag ofta med internationella ungdomsprogram inom CISV, där jag leder och utvecklar läger som främjar interkulturellt lärande, samarbete och globalt ansvarstagande. För mig handlar läraryrket om mer än undervisning – det handlar om att bygga framtidstro, förståelse och handlingskraft hos unga människor.

 

  • Trevor Dolan Award 2015
    I samband med SETT 2015 mottog jag 
    Trevor Dolan Award, ett pris som instiftades i Trevor Dolans minne. Priset delas ut årligen till den i skolans värld som har varit mest “punk”.  I sammanhanget är det någon som utmärks av civilkurage, en stark tilltro till var elevs förmåga, ett mod att ta debatt, ett ledarskap med didaktik på tvärvetenskaplig grund, samt har humor, värme och kärlek till sitt uppdrag.

 

  • Finalist i Guldäpplet 2014
    Tillsammans med Karin Nygårds (Stockholm) och Ulrika Jonsson (Sollentuna) var jag en av pristagarna i Lärarpriset Guldäpplet. Det delas årligen ut till lärare som förändra och utvecklar skolan med hjälp av IKT.

 

  • Guld i Webbstjärnan 2014
    Ihop med mina coola elever och mina kompetenta kollegor vann jag 2014 guld i Webbstjärnan i gruppen “år 4-6”. Motiveringen lyder: “En webbplats som lyckats kondensera, redigera, paketera. De fångar läsårets många teman och projekt genom en mängd roliga in- och utgångar. En synnerligen trevlig journalistisk approach där video, text och bild samspelar på ett förträffligt sätt.”

 

  • Assistent åt en elev med ett regeringsuppdrag om IT och framtid
    Mellan 2013 och 2015 har jag äran att vara assistent åt en av mina elever i hennes gärning som IT-kommissionär inom ramen för Lilla kommissionen. LK är en del av Digitaliseringskommissionen där åtta elever i från olika delar av landet och skolsystemet ska fundera kring hur IT kommer att användas i framtiden. På sätt och vis är det här den bästa skoluppgiften jag någonsin kommer kunna erbjuda en av mina elever.

 

  • Krönikor i olika tidningar
    Tidigare skrev jag krönikor till skolforskningsmagasinet Skolportenoch  för Datorn i Utbildningen. Du kan läsa de flesta av dessa under fliken Krönikor.